High concept: Don Simpson and the Hollywood culture of excess – Charles Fleming | Recension

Omslaget till boken High Concept av Charles Fleming
“It was Monday night at Morton’s, and everyone was there.”

High concept: Don Simpson and the Hollywood culture of excess från 1998 av journalisten Charles Fleming är en bok om filmproducenten Don Simpson (1943-1996) som trillade av pinn strax innan premiären av filmen The Rock efter för många hamburgare och för mycket knarkande. Jag hade fått för mig att bokens fokus skulle ligga på just high concept-filmen och dess filosofi; visserligen fanns det rätt intressanta stycken om arbetet med En officer och en gentleman, Flashdance, Snuten i Hollywood, Top gun och Days of thunder, men däremellan fick jag läsa spaltmeter av skvaller om Simpons fäbless för kokain, prostituerade och apoteksvaror - något som i längden blev ganska tröttsamt.

Den största behållningen var styckena om manusprocessen; hur ett filmmanus skrivs om och skrivs om in absurdum, även när själva filminspelningen redan startat. Även Simpsons specifika roll i arbetet lyfts fram: efter att ha läst igenom manusförfattarens arbete gav Simpson, enligt boken, återkoppling på arbetet i trettiosidiga memos som verkar ha varit legendariska i branschen. I dessa skrev Simpson vad han tyckte om rollfigurer, handling och så vidare - helt enkelt en slags hemläxa till författaren, som i sin tur fick skriva om och återkomma. Men styckena om det praktiska arbetet bakom tillkomsten av en film är alltså sällsynta och hamnar snabbt i skymundan av Simpsons överdrifter och socialt oacceptabla beteende som bokens författare väljer att lyfta fram.

Don Simpson dog på sin toalett i januari 1996; med sig in på toaletten hade han en biografi över filmmakaren Oliver Stone.