Konferensen – Mats Strandberg | Recension

Omslaget till boken Konferensen av Mats Strandberg

Kommunens exploateringsenhet åker på teambuildingkonferens dagen innan byggandet av ett stort köpcentrum utanför en mindre ort ska invigas – ett projekt som enheten i allra högsta grad har varit med och förberett. Vissa i bygden är inte alls förtjusta i bygget, och det hela slutar naturligtvis i total katastrof.

Mats Strandberg (född 1976) gjorde sig ett namn i och med Engelsforstrilogin – ett gäng urban horror-böcker som han skrev tillsammans med Sara Bergmark Elfgren. På hans webbplats står det att han gillar skräck, och när man läst den här boken förstår man varför: Konferensen är inget annat än en klassisk skräckberättelse i stil med Alla helgons blodiga natt fast med den svenska kommunala byråkratin och vanliga klassiska arbetsplatsintriger som fond.

I Konferensen förekommer många stereotyper som vi känner igen från våra kontor: den hyllade projektledaren, den bittra snart-pensionärstypen som muttrar och tycker det var bättre förr, den krångliga som alltid ska sätta sig på tvären, den smarta unga personen som många ser som ett hot, den fårskallige medlöparen, den utbrända småbarnsmamman samt personen som gör allt för att klättra uppåt i karriären.

När detta gäng åker på konferens till en ensligt belägen gård uppstår det naturligtvis en massa friktion och skav som tilltar i styrka ju längre konferensen fortskrider. Och dramaturgin från konferenser kommer du känna igen: resan dit, det inledande peptalket, de obekväma frågorna, utdelning av rummen, lunchen, workshoppen, den obligatoriska teambuildningaktiveten, middagen på kvällen och så vidare.

Om du har läst Engelsforstrilogin så kanske du minns de tydliga introduktionerna av berättelsens huvudpersoner. Detta grepp förekommer även i Konferensen – du lär snabbt känna alla och du får en klar bild över vilka de är och hur de beter sig. Så klart finns det också en massa orosmoment som planteras tidigt i berättelsen, och det smygs i buskar och oegentligheter uppdagas som kan få katastrofala konsekvenser.

Konferensen är en välskriven berättelse som kommer ge dig en stunds underhållande läsning, men kom ihåg – detta är skräck, så det kanske inte är något för dig om du är kräsmagad.