Kärlek på svenska – Marit Kapla | Recension

Omslaget till boken Kärlek på svenska av Marit Kapla

Kulturjournalisten och författaren Marit Kapla knep 2019 års Augustpris för sin debutbok Osebol som innehöll destillat av hennes intervjuer med så gott som alla vuxna invånare i hennes hemby i Nordvärmland. I Osebol framställdes citaten från intervjupersonerna nästan som poesi med med ett fåtal rader per sida. Hon återvänder till denna form i Kärlek på svenska (2022). Även här hittar vi intervjuer med människor, men denna gång är det personer från hela Sverige som får komma till tals om ämnet kärlek. Intervjuerna är ursprungligen gjorda av filmaren Staffan Julén till dokumentärfilmen med samma namn som boken inom ramen för forskningsprojektet Den värsta lögnen är den dokumentära som genomförs av Institutet för framtidsstudier och är finansierat av Vetenskapsrådet.

Urvalet av intervjupersoner och de inledande intervjuerna är alltså gjorda av Julén, och Kapla har sedan transkriberat alla intervjuer och använt samma angreppssätt som hon gjorde i Osebol. I Kärlek på svenska möter du personer i 20–80-årsåldern med olika bakgrunder som talar fritt om ämnet kärlek. Möjligen kan man tycka att urvalet av personer kanske inte speglar Sverige på ett rättvist sätt – här finns ovanligt många konstnärer, musiker, kulturarbetare och så vidare – men det är alltså snarare Juléns val än Kaplas. Det är dock väldigt modigt av alla dessa personer att lämna ut sig på det här sättet, att tala om något som av många kan uppfattas som väldigt intimt och privat.

Att läsa alla dessa berättelser vidgar ens egen syn på vad kärleken är och hur den kan uppfattas. Världen är full av livsöden, och varje livsöde rymmer sina triumfer och tillkortakommanden. Precis som med allt annat i livet så blir det med kärleken ibland inte alls som man tänkt sig, och ibland blir det sådär jättebra som man kanske önskat i sina drömmar. I berättelserna ryms både sorg, saknad, ilska, vemod, glädje, lust och eufori. Kanske kommer du ett litet steg närmare att förstå kärlekens väsen när du läst Kärlek på svenska – eller så är du lika osäker som du var innan, men du har i alla fall vidgat ditt perspektiv en smula och kanske blivit säkrare på vad kärlek betyder för just dig.