Siffrorna : hur vi använder matematik utan att räkna – Stefan Buijsman | Recension

Omslaget till boken Siffrorna av Stefan Buijsman

Nederländska Stefan Buijsman (född 1995) började läsa vid universitetet som 15-åring och avlade vid 20 års ålder sin doktorsexamen i matematisk filosofi vid Stockholms Universitet som den yngste någonsin i Sverige. Något slags underbarn, med andra ord. Siffrorna : hur vi använder matematik utan att räkna (2018) är hans första populärvetenskapliga bok.

I Siffrorna tar Buijsman bl.a. ett rätt omfattande grepp om matematikens historia och redogör för upptäckterna och utvecklingen i Mesopotamien, Egypten, Grekland och Kina. Han tar också upp integraler och differentialer, grafteori, sannolikheter och geometri. I populärvetenskapens namn kan han ju inte heller låta bli att ta upp Netflix filmrekommendationer och Googles sätt att räkna ut vägbeskrivningar.

Buijsmans vinkel är att man inte behöver känna till matematiken för att kunna tillämpa den och att det går rätt bra att leva ett helt liv utan att ägna sig särskilt mycket åt matematik över huvud taget. Han poängterar dock att i dagens algoritmstyrda värld kan det vara nyttigt att känna till matematiken bakom de digitala tjänsterna vi använder för att vi inte lika lätt ska kunna bli förda bakom ljuset och för att vi lättare ska kunna utvärdera risker och fördelar med att använda en specifik tjänst.

Siffrorna är bara strax över 220 sidor tjock vilket innebär att innehållet ofta känns väldigt svepande och generellt. Buijsman skrapar bara på ytan och går inte på djupet med någonting. Jag upplevde också att författarens unga ålder ofta lyste igenom i texten – det förekom väldigt många retoriska frågor och upprepningar av samma saker. Texten känns därför bitvis stillastående och Bujisman spelar ännu inte riktigt i samma division som de duktigaste folkbildarna inom ämnet som t.ex. Matematikprofessorn David Sumpter som har skrivit den utmärkta boken Uträknad : Sanningen om algoritmerna som styr världen.

Som en ingång till ämnet matematik för någon som inte har särskilt mycket förkunskaper kan dock Siffrorna fungera bra om man står ut med upprepningarna och det låga tempot. För dig som redan har vissa förkunskaper i matematik och vill ha matigare populärvetenskap skulle jag rekommendera att du hoppar över den här boken och istället läser David Sumpters Uträknad som jag också har recenserat här på bloggen.