Skamvrån – Sofie Sarenbrant | Recension

Omslaget till boken Skamvrån av Sofie Sarenbrant

Skamvrån av Sofie Sarenbrant från 2020 är den sjunde delen i bokserien om kriminalinspektör Emma Sköld som inleddes 2012 med boken Vila i frid. Jag hade inte läst någon av de tidigare böckerna i serien innan jag läste Skamvrån men det upplevde jag inte som något problem. Sofie Sarenbrant tar upp ganska allvarliga ämnen i Emma Sköld-serien och Skamvrån är inget undantag – här är det övergripande temat psykisk ohälsa och självmord.

Händelseförloppet i boken utspelar sig under lite drygt en veckas tid i mitten av oktober. Nyligen frånskilda Emma Sköld är tillbaka i tjänst som kriminalinspektör efter sin senaste föräldraledighet. Hon hinner knappt hälla upp den första muggen snutkaffe inne på polishuset på Kungsholmen i Stockholm innan hon kastas in i ett nytt fall. En känd tv-profil har påträffats död i ett ensligt skogsområde i Dalarna efter att ha varit försvunnen en tid.

Ungefär samtidigt får grupptrycket från jämnåriga kamrater en tonårsflicka att lägga sig på spårvagnsrälsen i Bromma. Hon lyckas undkomma döden i sista sekunden men händelsen bidrar till att hennes tillvaro blir allt mörkare och till slut försvinner hon spårlöst. Tonårsflickan råkar dessutom vara Emma Skölds systerdotter. Det finns givetvis ett samband mellan händelserna, och det är upp till Emma Sköld att hitta den gemensamma nämnaren innan fler katastrofer inträffar.

Skamvrån är en stabil deckare med tillräckligt många ingredienser och oväntade vändningar för att man ska hålla sig engagerad som läsare. Här finns ond bråd död, jobbflörtande, medelålders livspussel, tonårsångest, polisjargong och mycket annat.

Sofie Sarenbrant är född 1978 i Stockholm. Hennes böcker har sålt i flera miljoner exemplar i över dussinet länder. Hon har dessutom vunnit utmärkelsen Årets svenska deckarförfattare 2019, 2020 och 2022 samt en rad andra priser och utmärkelser.